CILI KASI TARUK!

BERITA PERAK TODAY - KLIK SINI

Video Panas dari Perak Today - Klik Sini

KALAU KORANG NAK EMAIL AKU -Sila email ke 1housepk@gmail.com

Seminar

Seminar

Tuesday, April 22, 2014

HATI-HATI- ADA POKOK TUMBANG DEPAN KEDUTAAN INDONESIA

Bahaya ni, kalau tak kena gaya tumbang kalu naya, so berhati-hatilah ya, diharap DBKL akan bertindak dengan kadar segera

Monday, April 21, 2014

CILI KASI TARUK! APA SEPCIALNYA KARPAL SAMPAI NAK JADIKAN DIA WIRA NEGARA NI? BODOH KE KORANG NI?

Sekali tengok cari penghormatan diberi kepada Karpal ni seolah-olah dia ni adalah bekas Perdana Menteri la, begitu hebat sekali kan? Aku takleh terima beb, sorry la beb. Aku kenal siapa Karpal dan aku percaya ramai lagi rakyat Malaysia kenal siapa Karpal ni.

Kami tahu dia adalah antara orang pertama yang mengatakan Tmbalan Perdana Menteri ketika itu iaitu Anwar Ibrahim adalah seorang peliwat. Hello, ini bukan main tuduh atau buat fitnah ok, apa yang Karpal the Singh katakan ini adalah dalam Hansard. Tak percaya?

Ini dai Hansard parlimen yang telah disediakan oleh RBF Online:

Segala apa yang berlaku dalam Parlimen dicatatkan dan ianya dinamakan Penyata Rasmi Parlimen (hansard) . Dalam hansard semua benda akan tercatat hatta ketawa atau pun kecoh. Hansard Parlimen tidak menipu dan tidak boleh ditipu. Sekarang jom kita lihat bukti apa yang dibangkitkan oleh Karpal sehingga ianya menjadi penghalang Anwar dipilih sebagai PM oleh Tun Dr M. Dan juga ianya menjadi punca Anwar dipecat daripada kabinet dan Umno, ditangkap , didakwa dan dipenjara. 
Kalau ada sesiapa kata saya tipu, anda boleh cari sendiri di laman web Parlimen Malaysia, atau pergi sendiri ke Arkib Parlimen di Bangunan Parlimen Malaysia. Manalah tahu ada yang kata ini superimpose atau kertas tak boleh jadi bukti. 
Kali pertama Karpal membangkitkan perkara ini adalah pada 22 Oktober 1997. Teliti, baca dan fahami betul-betul. Kemudian fikir-fikirkan. Klik pada imej untuk membaca dengan jelas. 
Penyata Rasmi Parlimen (Hansard) untuk Sidang Dewan Rakyat bertarikh 22 Oktober 1997
Lihat dalam kotak merah, siapakah TPM ketika itu ?
Ini detik-detik permulaan Karpal mengasak Permatang Pauh
Karpal masih berlemput atau berlapik dan dia berkata 'kewajipan' beliau mempertahankan orang Pulau Pinang kerana dia pun orang Pulau Pinang. Cekappppp

Aik ! Ketika itu Anwar percaya pula sumpah dengan nama Allah. Lihat perenggan ketiga. Kenapa pula sekarang tak percaya sumpah dengan nama Allah dan takut nak bersumpah dengan nama Allah ?
Kuat Kadir Sheikh Fadzir pertahan bos dia


Sekarang kita lihat pula asakan Karpal yang lebih keras dua bulan selepas itu, iaitu pada 18 Disember 1997. 

Penyata Rasmi Parlimen (Hansard) untuk Sidang Dewan Rakyat bertarikh 18 Disember 1997
Sekali lagi, lihat dalam kotak merah, siapakah TPM ketika itu ? 
Jeng…jeng…jeng…lihat anak panah merah. Asakan Karpal yang lebih keras terhadap Permatang Pauh mula mengambil tempat
Anak panah merah: Itulah ayat 'pembunuh' yang menjadi penghalang cita-cita Anwar untuk menjadi PM. Dalam Parlimen beb. Akuan bersumpah pula tu.  Bukannya surat layang yang kita terima kemudian diminta fotokopi 10 keping dan edar. Siapa yang dapat  lagi , fotokopi pula 10 keping dan edar. Karpal siap nak panggil Azizan (mangsa liwat) ke Dewan Rakyat lagi.
Hebat orang-orang Anwar ganggu Karpal dan panggil Karpal benggali lagi dalam Parlimen. Hari ini Anwar kata anak cina anak dia, anak india anak dia, anak iban pun anak dia. Mana suara dia waktu Karpal dipanggil benggali oleh orang-orang dia?
Memang layaklah Karpal digelar Harimau Jelutong. Dia memang berani. Dia gasak TPM pasal salah laku moral rapat ke dinding walaupun diganggu dengan hebat oleh penyokong-penyokong Anwar yang cuba menghalang Karpal terus mengasak.
Ini adalah Hansard parlimen dan bukan kenyataan kosong yangs elalu rafizi suka buat tu, no sir, it is not. bayangkan seperti yang telah aku siarkan sebelum ini, manusia yang tahu Anwar adalahs eorang peliwat kemudiannya pernah marah pada Anwar kerana kisha dongeng Anwar 16 Sept yang tak menjadi yang akhirnya membuatkan kerajaan DAP Perak jatuh, boleh siap marah Anwar dengan mengatakan "Anwar has created enough trouble! Anwar Ibrahim harus bertaubat!
 
Tapi lepas tu The Singh from Jelutong ni menjadi lawyer Anwar. Aku percaya cerita ni semua dah tau tapi masalahnya anak-anak muda yang baru belajar nak melancap dan baru berjinak-jinak dunia politik ni tak tau kisah sebenar. maka mereka mudah ditipu dan cara sambutan semalam seolah-olah Wira Negara yang mati dan kalau boleh mereka nak tanam dia kat Makam Pahlawan la.

Come on man, manusia takde pendirian macam Karpal ni korang nak jadikan Wira? Muahahahahaha. maaf la aku bukan nak menghina, tapi ini adalah hakikat. Disebabkan Karpal yang beriya-iya suruh Tun M siasat latar belakang Anwar maka berlakulah siasatan hingga menyebabkan Anwar kantoi!

Kalau la Karpal tidak menjadi Lawyer Anwar maka aku sendiri akan katakan dia manusia yang ada pendirian. Tapi tidak beb, dia sendiri bongkarkan pasal Anwar pastu demi wang dan kuasa politik dia membela Anwar. Ini hero apa? Manusia kena ada pendirian, baru hero, kalau flip flop macam ni, baik tak payah.

Anak-anak muda yang Anwar sangat gemarkan belakang mereka, seharusnya kamu menjadi lebih peka dan ketahui cerita sebenar sebelum nak melocok melancap ok? Jangan jadi BABI tau!

Sunday, April 20, 2014

CILI KASI TARUK! PEMBALASAN TUHAN KEPADA MANUSIA YANG KUAT MENIPU?

Hari Rabu tanggal 22 Oktober 1997 jam 5.14 petang (mengikut hansard Parlimen), ketika itu Ahli Parlimen Jelutong, Tuan R. Karpal Singh telah membangkitkan dalam Dewan Rakyat  kegiatan homoseksual Timbalan Perdana Menteri pada saat itu, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Ini berikutan satu perjumpaan yang telah diadakan oleh Karpal Singh dengan bekas pemandu Datin Seri Wan Azizah, iaitu Azizan Abu Bakar sebelum itu yang mengadu kepada Karpal beliau tidak tahan diliwat Anwar Ibrahim.  Satu Akaun Bersumpah juga telah dibuat oleh Azizan melalui firma guaman Karpal Singh.

Memandangkan Karpal membangkitkan perkara itu di dalam Dewan Rakyat, iaitu satu institusi yang tinggi dan berintergriti dalam negara, serta kedudukan Dewan Rakyat itu yang tidak membolehkan ahli-ahlinya berbohong, maka Perdana Menteri ketika itu Datuk Seri Dr Mahathir mengambil serius dakwaan tersebut dan telah mengarahkan satu siasatan dijalankan oleh polis.

Manakala Anwar Ibrahim tidak berani membawa usul untuk  merujuk Karpal kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Parlimen. Ini menguatkan lagi bukti bahawa apa yang dikatakan Karpal Singh adalah betul.

Hasil siasatan yang dijalankan polis mengesahkan Anwar terlibat dalam kegiatan homoseks.

Pada 2 September 1998 Datuk Seri Dr Mahathir telah bertindak memecat Anwar sebagai daripada semua jawatan terutamanya jawatan Timbalan Perdana Meneri dan Menteri Kewangan.

Setelah ditahan dan didakwa di Mahkamah kerana kesalahan meliwat Sukma, Munawar Anes dan Azizan Abu Bakar, tiba-tiba Karpal Singh selaku orang pertama yang mendedahkan kegiatan homoseks Anwar telah bertukar arah  dan terlibat dalam barisan peguambela Anwar pada 1999 untuk perbicaraan kes liwat yang dibangkitkan olehnya sendiri pada 1997.

Daripada 1999 hingga 2005 memakan masa 6 tahun. Oleh kerana kemunafikkannya itu, pada 2005 Karpal telah terlibat dalam satu kemalangan jalan raya di Pulau Pinang yang membuatkan beliau lumpuh dan terpaksa bergerak atas kerusi roda.

Tahun 2008 Anwar Ibrahim ditangkap dan didakwa kali kedua atas kesalahan homoseks, iaitu meliwat Saiful Bukhari Azlan. Walaupun dalam keadaan lumpuh dan berada atas kerusi roda Karpal sekali lagi bertindak sebagai peguambela Anwar dan mempertahankan kegiatan homoseks Anwar.

Daripada 2008 hingga 2014 memakan masa 6 tahun. Selepas sekali lagi enam tahun Karpal kemalangan lagi sekali dan akhirnya kemalangan itu meragut nyawanya. Beliau mati dalam keadaan yang sangat ngeri. Dimana mukanya dalam keadaan senget dan matanya terbeliak.

Beliau sendiri yang mendedahkan kegiatan homoseks Anwar dan kemudiannya beliau sendiri pula yang mempertahankan kegiatan homoseks Anwar. Tindakannya itu membuat orang ramai keliru dan seterusnya membuat masyarakat berpecah belah.

Mungkin inilah balasannya terhadap manusia yang jahat seperti Karpal.....?

Akhir kata marilah kita sama-sama renungkan pengajaran atau iktibar yang boleh kita ambil daripada peristiwa ini.

Dipetik dari tulisan seorang facebooker....

Tuesday, April 15, 2014

PANAS BERAPI! SINDIKET PUSAT TAHFIZ SUDAH KEMBALI???

Tahniah Perak Today kerana anda telah mengutarakan satu isu yang sudah lama menghantui kita semua selama ini, Aku nak cerita pasal Pusat  Tahfiz yang telah diexpose oleh Mazidul dan beberapa akhbar lain. Dah lama senyap kan? Ingatkan dah habis. Oh tidak, aku letak artikel Mazidul kat sini untuk ingatkan kembali sindiket ini:

Alhamdulillah, saya panjatkan kesyukuran kepada Allah kerana kebelakangan ini, ramai rakyat Malaysia telah mengetahui maklumat tepat mengenai SM Amin.

Sila baca kenyataan di bawah.




Andai diabaikan semual 'gelaran', nama sebenarnya, AZHAR WAHAB. Dia bekas ketua ajaran difaktwakan sesat pada Oktober 2004 kerana ajarannya didapati bercanggah dengan aqidah, syariat serta akhlak Islam.


Selain menjadi pengasas Al-Mansur Holdings Sdn. Bhd juga, Azhar, pembekal produk dipasarkan oleh pelajar Pusat Tahfiz Amal, PTA di Kedah.

Kini, dia hidup terlalu mewah.

 
Tafsirkan gambar di bawah.



Lazimnya, bahasa tubuh tanpa disedari mencerminkan sikap sebenar manusia. Barangkali wang telah menutup perasaan hormat di hati. Tatkala kaca disangkakan permata, begitu jadinya.

Azhar juga taksub merakamkan klip video muzik bersama 'artis' wanita. Konsert dianjurkan setiap kali album terbaharunya dilancarkan.



Dari segi suara ...

Tonton video berikut dan nilaikan samada dia penyanyi berkualiti atau sekadar syok sendiri.


Di bawah antara produk keluaran syarikat Azhar, dipasarkan oleh kanak-kanak, remaja dan warga emas di restoran, stesyen minyak, kawasan Rehat dan Rawat Lebuh Raya serta di sekitar bank.

PTA tidak pernah melahirkan penghafaz Al-Quran sejak mula beroperasi lebih 10 tahun lalu. 


[ Klik di sini ]
Perhatikan kelas di PTA dirakamkan oleh sumber saya, kosong dan berhabuk. 


[ Klik di sini ]

Majoriti pelajar, bukan anak yatim, diperkudakan untuk menjual produk dibekalkan oleh syarikat Azhar. Antara mereka, gadis berusia 13 tahun, berasal dari Selangor, saya temui di Kota Bharu, Kelantan pada Ogos 2012. Dia terpaksa berdiri selama 8 jam sehari untuk menjual produk Azhar.


[ Klik di sini ]

Bukan sahaja remaja diperhambakan, kanak-kanak tidak terkecuali.



Wanita warga emas, 60 tahun, di bawah saya temui sewaktu menjual madu keluaran syarikat SM Amin di restoran mamak pada Jun 2011.




[ Klik di sini ]


Puluhan pelajar PTA saya temui sejak lebih 4 tahun lalu berkata, mereka harus membuat jualan minima RM150 sehari sebelum pulang ke rumah transit. Baca rakaman perbualan di antara rakan saya dan gadis dieksploitasi. Gambarnya dirakamkan di stesyen minyak di Kota Damansara, Petaling Jaya, Selangor, pada November 2013.

Klik di sini.

1 Disember 2013, Kerajaan Negeri Kedah di bawah dipimpin oleh Datuk Mukhriz Mahathir mengeluarkan kenyataan untuk melaksanakan tindakan tegas terhadap pengurusan PTA.


Laporan polis kemudian dibuat oleh Exco Kerajaan Negeri Kedah di Ibu Pejabat Polis Kota Setar juga tidak menampakkan sebarang hasil.


[ Klik di sini ]

Terkini, Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Kedah, telah mengarahkan PTA ditutup bermula 10 Februari lalu.


Alhamdulillah sekali lagi.


Andai arahan itu antara hasil usaha Mukhriz, secara peribadi, saya mengucapkan terima kasih kepada beliau.


Klik di sini.

Apapun, arahan itu tidak semestinya akan dipatuhi oleh PTA. 

Jika masih terserempak dengan pelajar PTA, jangan sesekali membeli produk keluaran syarikat bekas ketua ajaran sesat itu. Andai bersimpati melihat kanak-kanak dan remaja kelesuan akibat terpaksa berdiri dan berjalan selama 8 jam sehari, huliurkan mereka wang sekadar cukup untuk membeli makanan serta minuman. 

Jika pembaca mempunyai sebarang komen ingin dikongsikan, sila catatkan di sini.

Khabarnya ada beberapa blog lain pun dah dedahkan pasal jutawan yang mempergunakan anak-anak yatim dan orang miskin serta orang-orang tua ni. Mereka kini masih aktif lagi di seluruh negara. Pandai tauke dia ni, Senyap sekejap sekarang dia start balik.

Ok macam ni aku nak mintak tolong korang, kalau sekiranya korang tengah makan kat mana-mana dan terjumpa bebudak ini aku mintak korang email kan kepada editor@peraktoday.com.my dengan lokasinya sekali. Bukan apa, kita tak mau anak-anak yang tidak berdosa ini diperguna oleh manusia yang tidak bertanggungjawab!

Ayuh rakyat Malaysia kita bantu Perak Today untuk basmi kerja jahat yang merosakkan nama Islam ini.

PANAS WEI! KHALID RELA DISAMAN KERANA KEBODOHAN DIA MENGURUS AIR

Betul Khalid aku setuju kau buat demi kebaikan rakyat! Tang mana air takdak ni baik kepada rakyat pun aku tak tau. Tak cukup dengan tu nampaknya isu air ni nampaknya tiada kesudahan dan ianya akan berlanjutan untuk jangka masa yang lama.

Kalau la ya, kalau Khalid tak degil dan dah setuju dengan Langat 2 beberapa tahun yang lepas tak payah la sesiapa pun nak saman kerajaan negeri. Sekarang rakyat Selangor semua dalam kesusahan. Walau hujan berhari-hari air takungan masih kurang. Kenapa? Why?

Bangkitlah rakyat selangor dan gesa Khalid mana pergi idea-idea brilliant dia sebelum ini. Jangan biarkan Khalid terlepas. kalau perlu saman dia saman je. Takde pun rakyat Selangor semua ramai-ramai ke rumah Khalid dan ambik air dari kediaman rasmi dia. Amacam?

Monday, April 14, 2014

PANAS BERAPI! KENAPA RAKYAT SELANGOR TAK MARAH KHALID IBRAHIM PEMUNCA TIADA BEKALAN AIR DI NEGERI INI?

Tahukah anda yang Selangor kini menghadapi Krisi Air yang paling dahsyat? Aku percaya semua tahu kan especially yang tinggal dalam selangor ni. Tapi pelik kan, takde siapa pun bising dengan kesusahan yang dihadapi sekarang di Selangor?

Selangor tidak pernah hadapi krisis air yang teruk sebegini. Ini kali pertama Selangor kena BALA yang paling teruk. Kita kena terima kasih kepada Khalid Ibrahim yang sangat degil dan tak mahu buat Langat 2, empat tahun yang lalu. Dia punyai idea luarbiasa dimana dia kata nak ambik air dari sumber bawah tanah la, air lombong la. Macam-macam la idea gila dia.

Namun hingga ke saat ini takde apa pun. Last-last dia dah pening dia terus setuju dengan kerajaan Persekutuan dan bersetuju dengan Langat 2. Tapi sedihnya benda dah terlambat, kni rakyat Selangor kena sengsara lagi empat tahun hingga Langat 2 siap.

Persoalannya mana idea Khalid yang so called brilliant selama ini? Mana dia penggalian air dari bawah tanah? Apa Khalid nak buat sekarang ni untuk atasi masalah air di Selangor? Nampaknya Khalid dok sibuk nak kejar jawatan dalam PKR je ni, tak nampak pun dia nak bentangkan idea untuk mengatasi masalah air di negeri paling kaya dalam Malaysia ni?

Peliknya rakyat Selangor tak komplen pun kan? Mereka macam redha je. UMNO Selangor pulak tak reti nak utarakan isu air ni, masing-masing dok fikir nak selamatkan tembolok sendiri je? Aku sedih tengok negeri Selangor ni, dah le Kerajaan pimpinan Khalid ni lemau dan suka main politik pembangkang kat negeri ini iaitu UMNO pulak dok jadi bebal nak mampos.

Wahai rakyat Selangor korang tak rasa ke kesusahan takde air sekurang-kurangnya 3 hari berturut-turut ni? Kalau pi makan kat kedai pun, mereka takde air. Apa air mereka guna pun kita tak tau, yang pastinya makan kedai yan takde air ni akan menyebabkan kita sakit perut dan cirit birit. Takkan korang nak duduk diam je?

Cuba kalau la ni kat Selangir kerajaan BN yang memerintah pastinya puak pakatan dan rakyat Selangor sendiri akan buat demo dan tunjuk perasaan pada kerajaan kan? Tapi kenapa tidak buat apa-apa pada Khalid? Dialah penyebab utama rakyat Selangor takde air ni. Ini adalah hakikat. Kerana kedegilan beliau maka Selangor haapai bencana yang tidak sepatutnya. Betul tak?

Apa tindakan korang wahai rakyat Selangor? Takkan nak terus diam je? Jangan la double standard wahai rakyat Selangor. Ini isu air, bukan isu politik. Khalid kena bertanggungjawab hal ini.

Sunday, April 13, 2014

GEMPAR TERKINI! ANWAR IBRAHIM JATUH DALAM BILIK AIR DAN KOMA?

Ketepek.... Nampak dah tanda tanda Anwar Al Juburi nak mampos!

Anwar Al Juburi kini dilaporkan berada di Hospital setelah jatuh dalam bilik air dirumahnya semalam. Mengikut maklumat Awal tekanan darah Anwar Al Juburi naik mendadak dan menyebabkan dia pengsan separuh sedar. Ini lah dia balasan yang baru sedikit Anwar terima.

Macai macai Anwar Al Juburi nak cakap apa? Ohhh kalau Najib Razak jatuh sakit bukan main hangpa fitnah macam macam. Ni sekarang Anwar Al Juburi jatuh pengsan nak cakap apa pulak? Salah UMNO? Nasib baik tak kena penampor Boya kalau tak sah Anwar meninggal!

Hidup Najib Razak, amin.

Saturday, April 12, 2014

LAWAK HARAMI DITENGAH MALAM

ERTI TAAT SETIA: BAIK SUNGGUHLAH KERAJAAN MALAYSIA INI

Pada satu petang seorang pelajar Malaysia peringkat pasca siswazah di sebuah universiti di United Kingdom (UK) sedang fokus bekerja sambilan di sebuah sekolah di kota Glasgow bagi mencari wang tambahan sara hidup.

Tiba-tiba dia disapa oleh seorang guru di sekolah itu yang katanya berasal dari Hong Kong dan telah lama menetap di UK.

Guru itu sudah lama memerhati budak Melayu tersebut bekerja dan ingin bertanya sesuatu.

"Saudara dari Malaysiakah?"

"Ya, jawab pelajar itu."

"Boleh saya tanya satu perkara."

"Boleh," jawab pelajar itu ringkas.

"Benarkah orang Melayu di negara saudara menindas kaum minoriti?" tanya cikgu wanita berkenaan.

Pelajar lelaki itu terpinga-pinga? "Mengapa puan tanya soalan begitu?"

"Saya diberitahu oleh seorang rakyat dari Malaysia yang mereka ditindas teruk di negara saudara. Mereka kata mereka warganegara kelas kedua."

Muka pelajar itu merah padam. Malu pun ada. Merasa dimalukan pun ada.

"Pernahkah puan melawat Malaysia?"

"Tidak pernah," kata guru itu ringkas.

"Tahukah puan, kaum itu di Malaysia adalah orang yang paling kaya di Malaysia. Merekalah yang menguasai ekonomi Malaysia. Merekalah juga yang paling berjaya dalam bidang-bidang profesional."

Jawab pelajar itu lagi "jika negara saya menindas orang itu, mereka tidak akan berjaya dan kaya seperti itu. Tahukah puan lagi, mereka juga adalah antara yang berada dalam 10 teratas bilionair di negara saya."

Guru itu pula terpinga-pinga. Pelajar itu bertanya lagi guru itu.

"Oleh kerana puan tidak pernah ke Malaysia, saya menjemput puan melawatlah negara saya yang aman, damai, sentosa, makmur dan cukup indah itu. Tengok dengan mata sendiri."

Cikgu itu tersenyum dan berlepas pulang.

Itu adalah dialog oleh seorang sahabat kepada saya baru-baru ini, yang telah lulus pengajian peringkat doktor falsafahnya di negara itu. Di luar negara ramai rakyat Malaysia yang suka memburuk-burukkan negara sendiri.

Mereka menuduh yang bukan-bukan. Mungkin juga ramai yang membuat tuduhan seperti itu kerana mereka mahukan perhatian, simpati, belas kasihan atau kerana mereka ada hati mahu tinggal terus di negara beriklim empat musim itu.

Baru-baru ini saya terbaca satu berita dari UK, kira-kira 1,000 orang Malaysia "tiada bernegara" merempat di negara itu setelah mengambil keputusan membatalkan atau 'mengoyakkan' pasport Malaysia kerana mahu menjadi warganegara England.

Setelah membuat keputusan melepaskan kerakyatan Malaysia, hampir sebahagiannya yang berasal dari Pulau Pinang, kini menghadapi dilema kerana tidak mendapat hak kerakyatan negara itu.

Mereka kini sudah menjadi manusia terumbang-ambing kerana sudah "tiada bernegara" atau "stateless". Negara Malaysia mereka sudah berpaling-tadah, negara orang putih itu pula tidak mahu menerima mereka.

Ada antara mereka adalah profesional yang kini terpaksa bekerja sebagai pencuci pinggan atau ada yang terpaksa mengemis.

Namun, saya tertarik apabila terbaca satu portal berita fz.com yang menyebut nama Menteri Dalam Negeri (KDN), Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.

Berita itu berbunyi begini:

GEORGE TOWN (4 April): Kira-kira 500 orang yang didakwa "tiada bernegara" (stateless) dari Malaysia yang tinggal di United Kingdom seharusnya menarik nafas lega apabila kerajaan Malaysia memberi jaminan untuk menguruskan kepulangan mereka.

Ia dilihat sebagai satu kejayaan kepada Ahli Parlimen DAP, Tanjung Ng Wei Aik yang begitu bersungguh-sungguh mahu menyelesaikan masalah kumpulan tidak bernegara itu, yang ada antaranya hidup dalam daif kerana tidak dibenarkan kerja di UK.

Kumpulan itu yang telah menyerahkan taraf kewarganegaraan Malaysia, dan kemudian memohon Taraf Kewarganegaraan Luar Negara British (BOC), setelah mempercayai ia adalah sijil yang laku digunakan di negara itu.

Ketika mendedahkan maklum balas yang diberikan oleh Ahmad Zahid dalam sepucuk surat (pada 3 April), Ng berkata, kerajaan Malaysia telah bersetuju menyediakan perkhidmatan imigresen bagi membolehkan mereka berada di Malaysia secara sah apabila pulang kelak.

Kementerian Dalam Negeri berkata, perbincangan dengan kerajaan British berhubung dengan rayuan pemegang BOC itu juga akan dilakukan.

"Sebuah kaunter khas akan diwujudkan di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) bagi membolehkan pemegang BOC melapor diri sebaik tiba di Malaysia dan mereka akan dibantu oleh pegawai imigresen di KLIA.

"Zahid berkata pemegang BOC itu akan diberi nasihat oleh atache imigresen Malaysia di UK, serta pegawai-pegawai jabatan imigresen di sini dan KDN," kata Ng dalam satu sidang akhbar.

Berita lanjut mengenainya baca di sini: http://m.fz.com/content/stateless-malaysians-uk-can-return-ministry-tells-dap-rep

Bacaan tambahan mengenai kisah itu di sini:

*http://jebatmustdie.wordpress.com/2009/10/14/boc-disloyalty-has-its-price/

*http://www.independent.co.uk/news/uk/politics/immigration-rules-leave-stateless-malaysians-in-limbo-2240532.html

*http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/asia/malaysia/6316612/Malaysians-left-stateless-in-UK-after-passport-gamble-backfires.html

Apabila membaca berita-berita itu dan kisah bekas rakyat Malaysia yang "berpaling tadah" itu dan kemudian mahu kembali semula, setelah UK enggan menerima mereka, maka kesimpulan saya mengenai erti "ketaatsetiaan kepada negara" ialah: Baik sungguhlah negara kita ini.

Maka itu saya teringat sajak Allahyarham Usman Awang mengenai sikap "baik hati" orang Melayu yang antara petikannya:

Baiknya hati Melayu itu..
tak terbandingkan....
Selagi yang ada sanggup diberikan...

Sehingga tercipta sebuah kiasan:

"Dagang lalu nasi ditanakkan,
Suami pulang lapar tak makan,
Kera di hutan disusu-susukan,
Anak di pangkuan mati kebuluran"

Tetapi malangnya, kebaikan kita sering kali diambil kesempatan pula oleh orang lain. Kebaikan kita, dibalas dengan tuba.

Saya enggan mengulas panjang mengenai isu ini, bimbang nanti dituduh rasis pula. Tetapi fikir-fikirkanlah.

Benarkah kita ini terlalu lurus bendul? Allahualam.

SUMBER dari group Whatsapp


Sama Rata, Sama Rasa, Depan BELAKANG Sama Saja!!

Sama Rata, Sama Rasa, Depan BELAKANG Sama Saja!!